My 2nd Pregnancy

Lilypie Maternity tickers

Tuesday, August 20, 2013

Muhammad Khaliffie Umar B. Surman Shah

Syukran Alhamdulillah. Aku selamat melahirkan bayi yg selama ini ditunggu tunggu kelahirannya.

Tanggal 14hb mengikut intri lepas di mana aku telah di admit selama beberapa malam untuk dipantau perkembangan baby sebab daku merasakan baby kurang pergerakan. Rupanya aku telah overdue. Tanggal 17Ogos pula aku telah dimasukkan ke Labour Room, bukaan aku masa tu dah masuk 3cm & doktor pakar telah pecahkan air ketuban. Masa tu rasa tidak selesa sangat, rasa macam air kencing panas panas yg eee nak mandi nak mandi. Bila dapat tau nama telah dibooking utk masuk LR, sempat juga hasben tapaukan nasi goreng ayam & syukur ada juga tenaga untuk teran banyak2.
Aku masuk LR tepat jam 11:30am, masa disorong oleh nurse sempat lagi hasben buat lawak & ketawa2. Haha. Masuk dalam Dewan Bersalin konfem hati berdebar, gelabah, takut, syukur, semua bercampur baur. Selama beberapa jam di sana, tidak pasti berapa kali telah di VE, untunglah dah mindset awal bila tiba masa bersalin VE akan dibuat sekerap yg mungkin. Bila masuk jam 3:30pm, bukaan tetap 3cm, so doctor ada suggest boleh ambil painkiller bila dah induce nanti. Aku cakap xpayah lah, haha masa tu kan rasa sakit di-induce xtau lagi. Nah tiwas ba si kawan. Bila bukaan x buka buka lagi, dorang masukkan air untuk hidrasi & induce. Dalam masa 1 jam terasa sakit induce tu, makin lama makin teruk. Setiap 5minit diserang habis habis. Masa tu Allah ja tau betapa sakitnya semua tu. Masa tu mmg banyak dalam fikiran menjadi jadi. Rasa insaf, taubat nasuha semuanyalah. Sumpah YaAllah. Masuk painkiller kali ke-2 sbb sebelum tu aku minta epidural. Time tu lantaklah risk tinggi ka apa ka yg penting aku mau sakit tu hilang. Tp time tu x boleh epidural sebabnya.. em aku lupa, rasanya sebab bukaan dah 4cm. Lagipun dah masuk painkiller. 

Masuk jam 9:30 pm, datang beberapa midwife, doc cek VE (yes, again), dia kata susah betul lah even bukaan almost 8cm. So, midwife sorang tu ambil alih & cek VE lg, dia cakap "boleh sudah ni".. jd dorang teruskan, pasang spotlight, ambik kain, pasang kekude aku, pastu aku ckp "aku mau berak".. so dorang ckp "ok good mama, boleh teran dengan 1 nafas tanpa angkat punggung". Lepas beberapa minit (setengah jam juga) berjuang, tepat 10:05pm Alhamdulillah anak pertama ku lahir dengan tangisan yg kuat. Masa tu aku nangis sekuat hati rasa bersyukur & insaf dengan segala galanya. Bila baby Alif diletak atas dada lagilah rasa bersyukur sangat sangat. Baby yg selama ni aktif dlm rahim ternyata ada depan mata. Syukur ya Allah syukur ya Allah.

Dan...... kisah masuk wad selepas bersalin pula akan disambung di intri akan datang. 

Assalamualaikum. 









No comments: