My 2nd Pregnancy

Lilypie Maternity tickers

Monday, December 9, 2013

Sangkanya

Assalam.

Bertuah blog ini kerna aku semangkit (semangat) berbelog. Sangkanya.

Beberapa hari lepas, aku decide untuk berubah. Berubah apa ya? Ya berubah ke arah kesihatan dan ke-kurusan tubuh badan. Semakin hari, semakin aku rasa badan2 ini tidak sihat. Since i stopped consume Shaklee *yang disebabkan maleh & leceh ambik lechitin yg 6 tablets per day kononnya Lechitin itu boleh burn lemak, ye lah aku ni tiada masa pegi workout, zumba mahupun jogging track sebab masa pack sangat. Kata orang, makan supplement tu mesti diiringi dengan serba serbi workout kan. Ok, sambung. Since I stop consume Shaklee, bermacam2 aku survey dekat pakcek Google cara untuk kurus. Woh tasuka gemok, tasuka!! Ada cakap Royalslim produk Siti Sarah Raisuddin pakai tu, selepas delivery anak ke-2, badan dia kembali slim macam anak dara. Wah aku begitu impress sekali. Tapi, ada pernah sekali aku terbaca komen dekat IG produk tu, dia cakap "kawan aku consume produk Royalslim ni tapi berat x turun2 juga", bila aku kaji sendiri rupanya kena diet. Lepas tu, kena diet cara diet Atkins pulaaaaaaa.

Ok, aku rasa bersalah sangat2 sebab semasa saat2 akhir aku berpantang, aku ambik diet atkins. Actually, konsep tu salah. Mengapa? sebab Atkins tu konsep diet orang omputih, yg orang2 mcm di negara kita ni taksesuaaaaai langsung. Lebih2 lagi sebab Atkins ni kena diet nasi. Walhal orang kita suka sgt makan nasi, sehari tamakan nasi, ibarat setahun lamanya. Aku cuma bertahan 2 minggu jak sebab husband bising2 sbb mesti makan nasi sbb ai kan masih bf Aliff. So, makin hari makin menggunung nasi aku haha. Selepas aku stop diet atkins, nah disitulah titik noda perjalanan hidupku sebagai seorang yg KUAT MAKAN, snacking tgh malam salah satu fav aku. 1 bungkus besar chipsmore aku boleh habis dalam sekali makan. Bayangkan!

Semakin aku bf Alif dan disamping itu, kalori lemak2 ku dibakar, semakin juga aku terus melantak, berat takturun2, malahan menaik ke 1kg @ 0.5kg. Kadan2 aku bermonolog, sampai bila harus gini? sampai bila berat badan harus angka depan 6? sampai bila nak sihat? kdg2 aku give up. Then, sampai satu masa tu, aku survey2 produk ni, tapi memang semua orang tahu kebaikan produk ni kan? iaitu HERBALIFE. Mulanya, aku mmg pernah berniat untuk consume cuma kewangan ketika itu belum mengizinkan lagi. Seminggu lepas, aku duk bincang dgn husband, yg aku mau sangat ambik HL, husband just tanya apa kebaikan itu ini, zap zap tanya macam2, laki kata OK. Syukur. Laki ckp, ok lah tunggu gaji baru ambik. Tapi disebabkan tahap kesabaran ku ini cikai cikai, aku dah start order hari ini (09 Dis 13), laki pun cakap OK. Aku ambik formula shake 1 flavour Dutch Choco Shake & Tea Mix. Ok ini bukan supplement k? Misi HL adalah untuk mengubah kehidupan manusia ke arah pengurusan berat badan melalui pemakanan sihat dan terbaik di dunia. Yang bestmya, anytime & anywhere boleh shake. Tiada pantang larang makan, boleh makan nasi TAPI ingat!, harus juga makan makanan seimbang. For first experience, aku akan breakfast with shake, lunch with meal (nasi + lauk + sayur) ikut partion Mickey Mouse, dan dinner sekali lagi with shake. And, before masuk tido, boleh lah santai2 dgn Tea Mix. Fungsi Tea Mix ni ialah, burn lemak, antioksidan, cleansing disamping boleh menaikka kadar metabolisma dalam tubuh badan, detox & memberi tenaga. 



Aaaaaah aku dah penat coret sana sini, untuk resultnya ai akan update 2 minggu sekali atau sebulan sekali. Kalau hari2 timbang pulak memakan diri kan. Ok guys, sampai ketemu lagi. Semoga terus sihat dan amalkan pemakanan sihat2, insyaAllah kita akan terus maju, gasssp!

Assalam! Bye.


No comments: